نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها:
وضعیت جادهها در سیستان و بلوچستان/ بیش از ۴۵۰۰ کشته و زخمی در ۶ ماهه نخست سال ۹۸
قادری بابیان اینکه دومین استان پهناور کشور تنها ۲۹۹ کیلومتر بزرگراه دارد گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی تنها در ۶ ماهه اول سال گذشته ۴۰۳۸ زخمی و ۴۹۸ کشته براثر تصادفات جادهای در استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است.
رویداد۲۴ استان سیستان و بلوچستان در صدر سوانح رانندگی، دومین استان پهناور کشور و یکی از محرومترین این استانهاست. سالانه تعداد زیادی از مردم این استان براثر تصادفات جادهای که عمدتاً به دلیل غیراستاندارد بودن جادههاست جان خود را از دست میدهند یا مجروح میشوند. به گفته مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای سیستان و بلوچستان، این استان در صدر جدول آمار تصادفات و تلفات کشور قرار دارد. از سوی دیگر محرومیت این استان ازنظر زیرساخت و امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی سبب شده است که بسیاری از مجروحان سوانح رانندگی پیش از رسیدن به مراکز درمانی جان خود را از دست بدهند یا قطع عضو شوند. اگر به استان پهناور و زیبای سیستان و بلوچستان سفر کرده باشید بعد از طبیعت زیبا و منحصربهفرد استان اولین مسئلهای که توجه شما را جلب میکند جادههای غیراستاندارد است که شما را مجبور میکند نظر زیباییهای طبیعت برگردانید و به مبارزه با تکانهای خودرو در جادههای بیکیفیت پرپیچوخم بپردازید.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی استانها برای بررسی این مسئله به گفتگو با امیر حمزه قادری نماینده استان سیستان و بلوچستان وعضو هیات رئیسه شورای عالی استانها نشستهایم تا از جزئیات جادههای استان سیستان و بلوچستان برایمان بگوید. این گفتگو را در ادامه میخوانید:
جناب آقای قادری در خصوص وضعیت کلی جادههای استان سیستان و بلوچستان بفرمایید.
جناب آقای قادری در خصوص وضعیت کلی جادههای استان سیستان و بلوچستان بفرمایید.
استان سیستان و بلوچستان پس از استان کرمان پهناورترین استان کشور است؛ اما باوجوداین پهناوری دارای جادههای غیراستاندارد و بسیار خطرناکی است. ما در کل استان تنها ۲۹۹ کیلومتر بزرگراه داریم که آنهم در شمال استان قرار دارد. ۲۹۹ کیلومتر بزرگراه برای استانی با وسعت بیش از ۱۸۰ هزار کیلومتر بسیار ناچیز است. به دلیل غیراستاندارد بودن راهها بیشتر تصادفات از روبهرو اتفاق میافتد. جادهها کمعرض و بیکیفیت هستند و با کوچکترین اشتباهی از سوی راننده یا نقص فنی خودرو شاهد تصادفات وحشتناکی هستیم که گاهی چندین خانواده را عزادار میکند. به همین دلیل میگوییم خطر تصادف در جادههای سیستان و بلوچستان از ویروس کرونا خطرناکتر است چراکه افزون بر خسارت جانی، خسارت مالی هم دارد.
این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان استان ترانزیتی است و با توجه به وجود بندر بینالمللی
این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان استان ترانزیتی است و با توجه به وجود بندر بینالمللی
چابهار و عبور کالاها از خلیجفارس به آسیای مرکزی و افغانستان تعداد خودروهای سنگین در جادهها زیاد است و این موضوع سبب افزایش تصادفات جادهای و از بین رفتن آسفالت راهها شده است.
سالانه چند نفر بر اساس تصادفات جادهای کشته یا زخمی میشوند؟ آماری دارید؟
بر اساس آمار پزشکی قانونی تنها در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۴۰۳۸ زخمی و ۴۹۸ نفر کشته براثر تصادفات جادهای در استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است. شما تصور کنید در عرض ۶ ماه جمعیتی نزدیک به ۵۰۰۰ نفر که هرکدام یک خانواده را درگیر میکنند تنها در استان سیستان و بلوچستان و تنها در بخش سوانح رانندگی دچار حادثه میشوند حال اینکه میانگین کشوی یا جهانی عددی بسیار پایینتر است.
وضعیت بد ماجرا اینجاست که ما هرچه کلان به خُرد میآییم وضعیت جادهها بدتر میشود؛ یعنی شهرهای کوچک وضعیتی بدتر دارند و روستاها هم که اصلاً جاده به معنایی که ما میشناسیم ندارند. برای مثال در شهرستان مهرستان که شهرستان حوزه انتخابیه بنده است نقش یک چهارراه را در میان شهرستانهای جنوب استان بازی میکند، اما دارای جادههای بسیار خطرناکی است. طوری که جاده ایرانشهر به مهرستان و مهرستان به سرباز به جادههای مرگ معروف هستند. به دلیل باریک بودن و پیچوخم زیاد روزی نیست که خانوادهای داغدار نشود و عزیزی را از دست ندهد. مرگ در این شهرستان در یکقدمی رانندههاست و هرروز میتوان آن را به چشم دید و آن را احساس کرد. هرروز میتوان خانوادههایی را دید که صدای شیون و نالهشان دل هر انسانی را به درد میآورد.
بیشتر بخوانید:
بیشتر بخوانید:
فراموششدگان/ در مدارس سیستان و بلوچستان چه میگذرد؟
در مورد راههای روستایی گفتید. وضعیت آنها چگونه است؟
در مورد راههای روستایی گفتید. وضعیت آنها چگونه است؟
همانطور که گفتم نمیتواند نام جاده را بر راههای روستایی ما گذاشت. برای مثال در بخش در بخش آشار وضعیت بسیار بد است و کیفیت جادهها بسیار پایین است. بهطوریکه رانندگان هر روز به شورا مراجعه میکنند و از خراب بودن راه گلایه میکنند و باید بهصورت مداوم برای رفتوآمد در این راهها، خودرو را تعمیر کنند. مردم روستای ایرفشان که زادگاه من است، ۱۰ سال منتظر تکمیل ۷.۵ کیلومتر جاده هستند و من بهشخصه شاهد وضع حمل مادران در کنار جاده بودهام. به دلیل خرابی راه و دوری از اولین مرکز درمانی (زایشگاه) ۱۹۵ کیلومتر فاصله دارد بسیاری از زنان باردار نمیتوانند به درمانگاه برسند و گاهی در کنار جاده و زیر سایه درختان کُنار وضع حمل میکنند. این فاجعه است و باید فکری به حال این مسئله کرد.
علاوه بر این سقطجنین نیز وجود دارد. به دلیل اینکه وسایل نقلیه مناسب وجود ندارد مادران باردار باید در این راه ۷/۵ کیلومتری غیراستاندارد وجاده خاکی پشت وانت باری طی مسیر کنند تا به بیمارستان برسند و بسیاری قبل از رسیدن به بیمارستان براثر تکانهای شدید در دستاندازهای نیم متری، سقطجنین میکنند.
مگر مسئولان استانی از وضعیت روستاها خبر ندارند؟
خبر دارند. مگر میشود خبر نداشته باشند. خوشبختانه جناب آقای موهبتی استاندار محترم استان در اولین روز کاری برای بازدید به این روستا آمدند و جلسه شورای اداری را در روستای ایرفشان برگزار کردند که جای تشکر و قدردانی دارد و قول مساعد که این جاده ۳ ماهه تکمیل شود، اما متأسفانه تاکنون اتفاقی رخ نداده است. امیدوارم باتدبیر استاندار محترم و زیر راه و شهرسازی اتفاقات خوبی برای جادههای استان رخ دهد و این جاده بعد از ۱۰ سال تکمیل شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط